Takahuone test
Prosessi takahuoneen testaukseen
Puheterapeutti päiväkoteihin tukemaan lasten kielenkehitystä
tukemaan lasten kielenkehitystä. Terapeutti voisi olla
esimerkiksi viikottain puolikkaan päivän aina yhdessä
päiväkotiryhmässä, eli hänen työpanostaan voisi jakaa useamman
päiväkotiryhmän ja päiväkodin kesken.
lasten kielelliset taidot ovat vuosien saatossa heikentyneet,
mutta puheterapia-arvioihin ja etenkin kuntoutukseen on pitkiä
jonoja. Kielelliset vaikeudet voivat mm. heikentää lapsen
mahdollisuuksia oppia varhaiskasvatuksessa ja myöhemmin koulussa
opetettavia sisältöjä ja mahdollisuuksia muodostaa sosiaalisia
suhteita. Näin lisääntyy mm. tarve tukea oppimista myöhemmin.
Tutkimustiedon valossa kielelliset vaikeudet ovat yhteydessä
matalampaan koulutustasoon ja jopa syrjäytymiseen.
Kielenkehityksen haasteisiin olisi olennaista puuttua
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta viivettä
ikätovereihin nähden ei ehtisi syntyä niin mittavasti.
puheterapeutti tekisi ennaltaehkäisevää työtä auttaen
tunnistamaan kielellisiä vaikeuksia varhaisessa vaiheessa, ja
voisi ohjata yhteisöllisen kuntoutuksen toteuttamista. On yleinen
virheellinen käsitys, että kielellistä kuntoutusta voi tehdä vain
erityisiä materiaaleja käyttäen kahden kesken aikuisen kanssa.
Kielen omaksuminen on parhaimmillaan, kun se toteutuu osana muuta
toimintaa, mikä kuitenkin edellyttää tiedostavaa,
suunnitelmallista ja tiivistä toimintaa arjessa. Myös yhteistyö
lasten vanhempien kanssa (vanhempien mahdollisuus kysyä, jos
heillä on huoli lapsesta; vanhempien ohjaaminen) olisi keskeistä,
jotta lapsen arkeen kuuluvista henkilöistä mahdollisimman moni
osaisi tukea lapsen kehitystä mahdollisimman hyvin.
työskentelyvälineet (esim. tietokone, mahdollisesti joitain
materiaaleja ja testejä), liikkumiskustannukset eri päiväkotien
välillä
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...