Takahuone test
Prosessi takahuoneen testaukseen
Ändringar på "Tietullit käyttöön yksityisautoille"
Område
- +Keskusta
Titel
- +{"fi"=>"Tietullit käyttöön yksityisautoille"}
Innehåll
- +["Tietullit tulleihin: Aninkaistentulli Uudenmaantulli ja\nHämeentulli sekä Naantalintielle (radan alikulkuun) ja\nHelsinginkadulla Hämeensillan kohdalle. Lisäksi autokaupunki\nHirvensaloon oma siltatulli. Yhden tullimaksun maksaminen\nvuorokaudessa sallii ajamisen muistakin tulleista.\n\nTurun keskusta-alueen melutaso ylittää kaikki valtioneuvoston\nohjearvot, kaupunki on vaarallinen kevyelle liikenteelle ja\nkävelijöille – erityisesti lapsille ja ikäihmisile. Se on\nepäterveellinen asukkaille. Yksityisautoilu tukkii logistiset\nväylät ja haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta.\n\nNoin 50 % kaupungissa ajelevista on ulkopaikkakuntalaiisia, jotka\neivät maksa senttäkään kuntaveroa Turkuun. Kaupunki käyttää\nkuitenkin vuosittain kymmeniä miljoonia euroja autoiluinfran\nrakentamiseen ja ylläpitämiseen.\n\nTulli voisi toimia föli-tyyppisellä ladattavalla kortilla ja\naluksi hinta voisi olla 1-2 euroa per ylitys per vuorokausi.\nVähitellen voitaisiin sirtyä markkinahintaan. Myös pysäköinnissä\npitää siirtyy markkinahintaa kohtia, joka on noin 1000 euroa\nvuodessa per pysäköintiruutu, parkkitalot 2-5 kertaa kalliimpia.\nTulli voitaisiin toteuttaa aluksi myös ruuhkamaksuna. Esimerkiksi\nLontoossa se on 17 puntaa vuorokaudessa.\n\nTietullien asentaminen maksaa, mutta se tuottaisi vuodessa jopa\nuseita miljoonia euroja, ja parantaa kaupunkilaisten elämän\nlaatua.\n\nTaloudelllisen ja terveellisen liikennejärjestelmän kehittäminen\nedellyttää jatkossa liityntäpaikoituksen rakentamista\nkaupungin/tullien rajoille/naapurikuntiin (ja paikoitusmaksu on\nföli-maksu) ja joukkoliikenteen kehittämistä ja\njoustavoittamista.\n\nTerve, turvallinen ja elinvoimainen kaupunki ei ole autokaupunki,\nvaan kävely, joukkoliikenne ja kevyliikennekaupunki."]