Takahuone test
Prosessi takahuoneen testaukseen
Yksittäispenkkejä Puistokadun varteen- Omin jaloin kerhotapaamisiin
levähdyspenkkejä katureiteille, jotka ovat lähellä yhdistysten
(esim. Taimi II), kaupungin (Ruusukortteli) tai seurakunnan
(Mikael) kokoontumis- ja kerhotiloja.
Kun ikä painaa ja nivelet särkevät jo puoli kilometriä ilman
pientä levähdystuokiota on pitkä matka. Niin pitkä, että
liikkeelle lähtö voi jäädä sikseen.
Esimerkiksi Martinkatu – Puutarhakatu -väli tarvitsisi ainakin
yhden levähdyspenkin vaikkapa Turun paloaseman aidan vieressä
Puistokadulla. Siinä on sen verran tilaa, että autojen
kuraroiskeet eivät istujaan yllä.
Bussi on huono vaihtoehto. Fölin reittioppaan mukaan
Martti-Puutarhakatu(kerhopaikka) -reitti vaatisi kävelyä 670 m –
9 min ja bussiajoa 4 min. Vaihtoehtona on pelkkä kävely
Puistokatua pitkin 14 min - jos on terve ja ripeä. Kaikki nuo
välimatka-ajat kaksin-kolminkertaistuvat kerholaisiltamme, joiden
ikä on 70-89 vuotta. Bussiin nousu ja poistuminen tuovat
kaatumisriskin astimissa – kokemusta on.
Parhaiten vireyttä lisää, kun kulkee omin jaloin ja levähtää
tovin reitillä. Saa arkiliikuntaa ja perillä mukavaa tekemistä ja
seuraa.
Palolaitoksen kohta on varmaankin kaupungin päätösvallassa.
Toinen istahduspaikkaa vaativa kohta on Mikaelinkirkon jyrkkien
portaiden juurella. Siinä voisi hetken henkäistä ennen rappujen
kipuamista tai sivukautta ylämäkeen kiertämistä.
Myös laajemmin on tarvetta. Esimerkiksi Tampereen Valtatien alku
Markulantielle päin ja Satakunnantie, mihin kaivataan penkkejä
tasaisesti.
Turun kaupunkiin voisi tällaisilla pienillä levähdyspaikoilla
luoda laajemminkin ”kävelypolkuja” kaupunkirakenteen sisään.
Jalkakäytävät ovat valmiina – tarvitaan vain johonkin edes vähän
vihreään kohtaan enimmillään kahdenistuttava penkki. Penkin
istumakorkeuden pitää sopia nivelvaivaisille. Ikäihmisten olisi
helpompi lähteä kotoa ulos korttelilenkille, kerhoihin ja
ruokakauppaan.
Puutarhakadun kässäkerholaiset
Rapportera ett problem
Är detta innehåll olämpligt?
0 kommentarer
Laddar kommentarer...
Lägg till din kommentar
Logga in med ditt konto eller registrera dig för att lägga till din kommentar.
Laddar kommentarer...